Невичерпний перелік проблем за вирішення яких можуть взятися підлітки
Свідомі того, що підлітки не відновлять ущент зруйновану школу чи багатоповерхівку, ми впевнені, що вони зможуть взяти участь у багатьох інших видах відбудовчих робіт.
Щоб допомогти вам зрозуміти, яку проблему можна обрати для подачі заявки на участь у проєкті «План.Дій», ми наведемо кілька прикладів того, за що могли би взятися підлітки — звісно ж із допомогою нашої команди та запрошених експертів. І головне — участь у вирішенні яких проблем дасть школярам необхідні для майбутнього знання та навички, допоможе обрати кращу професію, стати кращою версією себе, поліпшити життя в громаді та країні.
Цей перелік прикладів — орієнтовний і не обмежує вас у виборі проблеми, яку ви хотіли вирішити взявши участь у проєкті «План.Дій».
Створення цифрових моделей об'єктів
11 березня 2022 року під час обстрілів Чернігова, було частково зруйновано будівлю Музею українських старожитностей Василя Тарновського, яка має більш ніж столітню історію. Так само в Охтирці зазнала руйнувань будівля вокзалу, що має історичну цінність для містян. Допомогти реставрувати, реконструювати та навіть відновити функціональність цих і подібних зруйнованих будівель можуть цифрові паспорти фасадів, створені на основі сотень фото містян і туристів, які точно зазнімкували все до найменших деталей. Лишається тільки знайти ці фото та спеціальним чином обробити.
Якщо, важливі для вашої громади будівлі теж зазнали подібних руйнувань, зверніть увагу на таку можливість.
Зруйнована будівля Музею українських старожитностей Тарновського
Взявшись за такий проєкт, учні ближче познайомляться з історією та технологіями збереження спадщини, створенням цифрових моделей об'єктів, а в процесі пошуку раніше зроблених фотографій набудуть неабиякого досвіду в комунікації.
На додачу до всього, вміння створювати цифрові паспорти можуть стати у пригоді в тих випадках, коли спільноті необхідно привернути увагу громадськості та ЗМІ до спроб незаконного знесення напівзруйнованих будівель, які може бути відновлено.
Розумні рішення для переробки відходів руйнації
У лютому 2023 року Міністр захисту довкілля та природних ресурсів України Руслан Стрілець на своїй особистій сторінці у фейсбуці написав: «В Україні обсяг відходів руйнації через військову агресію рф вже можна порівняти з кількістю твердих побутових відходів, що в середньому утворюються в країні за рік. А це близько 10–12 млн тонн! Хоча, звичайно, остаточні цифри зможемо назвати лише після звільнення всіх наших земель від окупантів».
Попри вже існуючі рішення, які починають впроваджувати в країні, триває пошук й нових. Узяти в цьому участь цілком можуть і підлітки.
До речі, ми запитали у ChatGPT, які ідеї міг би підкинути він. Наче й нічого такі. Але може ідеї ваших учнів будуть кращі? А можливо хтось із них уже має ідею чи план і потребує підтримки у реалізації?
Збереження культурної / історичної спадщини
31 грудня 2022 року російська ракета влучила на територію студмістечка Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Вибуховою хвилею було пошкоджено модерністські комплекси біо- і геофакультерів та вибито вітражі авторства української художниці Лариси Міщенко. Завдяки активності містян їх не було цілковито втрачено. Над відновленням вітражів працюватиме команда реставраторів.
Якщо в зруйнованих будівлях у ваших громадах є те, що вартує не переробки, а зберігання та подальшого відновлення, ми допоможемо підліткам організувати ці процеси. Звичайно, враховуючи вікові та безпекові обмеження на виконання деяких робіт.
Залишки зруйнованих вітражів Лариси Міщенко
Простори міського садівництва та городництва
Створення таких просторів може бути особливо актуальним для тих громад, які прийняли значну кількість вимушених переселенців, а також тих, чиї околиці було заміновано, в результаті чого зменшилися сільськогосподарські площі тощо.
Простір міського садівництва й городництва
Крім того, для громад, де існують проблеми з доступом до питної або технічної води, хорошим інженерним рішенням можуть стати різноманітні конструкції для збору дощової.
В основі розробки таких рішень концепція «місто губка», яку запропонував китайський професор Kongjian Yu. У рамках цієї концепції Китай, наприклад, постійно заохочує використання альтернативних джерел води, включаючи опріснену воду, очищену сіру воду та зібрану дощову воду для збільшення запасів непитної води. Можливо подібні рішення стануть у пригоді і Україні?
Доступність простору
Для будь-якої громади важлива інклюзивність публічних просторів. Нажаль, особливо зараз. І це не лише про наявність чи відсутність пандусів. Прочитавши «Дослідження доступності міських просторів», ви скоріше за все здивуєтесь, як багато речей визначають чи кожен і кожна з нас високого чи маленького зросту, в окулярах чи без, на колісному кріслі, з протезом, поламаною ногою, чи просто втомлений після довгого робочого дня, дитина, мама з коляскою, чи бабуся з дідусем можуть користуватися міським простором комфортно. Не докладаючи для цього надзусиль.
Учні можуть проаналізувати наскільки їх населений пункт відповідає критеріям безбар'єрності та спільно з експертами розробити й впровадити рішення — одне чи декілька, щоб зробити ці простори більш доступним.
Участь у відновленні шкіл
Це може бути дрібний ремонт або створення меблів-трансформерів для укриттів, навчальних просторів, безпечних ігрових майданчиків для учнів молодшої школи тощо.
Тут ви краще за будь-кого іншого знаєте, як можуть допомогти підлітки чим швидше відновити навчальний процес, або зберегти його ефективність і під час тривог.
Оновлення навігації в населеному пункті
В громадах, які прийняли значну кількість переселенців, підліткам не зайве буде дізнатися, чи новим мешканцям так само зручно орієнтуватися містом чи містечком, як і тим, хто знає в ньому кожну цеглину. Можливо, це стане поштовхом до створення нової вуличної навігації. Номери для будинків, назви вулиць, особливо якщо якісь із них було нещодавно перейменовано.
Чому це важливо, можна зрозуміти прочитавши дослідження «Агентів змін».
Примірка горизонтального варіанту табличок навігації
Хорошим рішенням може бути виготовлення таких вказівників із пластикових кришечок, як це зробила ще два роки тому екокоманда школярів з Херсону відкрившу майстерню з переробки пластикових відходів.
Вказівники з переробленного пластику
Це тільки декілька напрямів, за які можуть взятися підлітки. Не забуваймо, що в межах вирішення кожної з проблем учасники та учасниці матимуть змогу залучити до роботи дипломованих та досвідчених спеціалістів.
Ще раз звертаємо вашу увагу, що цей перелік прикладів не є вичерпним. Ви можете знайти у своїй громаді подібну проблему або й зовсім іншу.
Давайте спільно придумаємо «План.Дій»!
Також дивіться приклади збереження пам'яті